Svar: Frokost uden gaffel

4. april 2016

Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at din dreng er så glad for at spise med bestik, og det vil naturligvis være rigtig godt, hvis du kan lave madpakker, som møder dette behov :) Det er dog også værd at medtænke, hvorfor han har så svært ved at "røre ved maden" - har han altid haft det? Er det generelt svært for ham at røre ved forskellig konsistens, tekstur osv.?

Jeg spørger fordi nogle børn har det der hedder taktil skyhed overfor mad. Den taktile sans er følesansen, og når det drejer sig om mad, så vil nogle børn reagere på maden i munden, - de kan have svært ved at kapere maden i munden, svært ved at have maden på tungen, svært ved at tygge den, synke den osv. Andre børn reagerer på berøring - altså bryder sig ikke om, at maden klistrer, føles ru, hård, varm, kold eller lignende. Og hvis din dreng ikke bryder sig om at røre ved maden, så vil han naturligvis foretrække at spise med gaffel.

Hvis han har problemer med berøring, så vil du måske også opleve, at han ikke bryder sig om at lege med modellervoks, han kan ikke lide at bygge sandkager i sandkassen, bryder sig ikke om at gå med bare tæer i græsset, vil ikke være med til at forme bollerne, når I bager, bryder sig ikke om fingermaling osv.

Det er naturligvis vigtigt at finde en balance mellem at stimulere berøringssansen og finde ud af, om han kan have brug for nogle sansemotoriske øvelser - og så også sikre ham mad og noget at spise.

Nogle børn har glæde af klapsammen-madder, hvor pålægget ligger inde i brødet, så de ikke skal røre ved ...

Annonce

... pålægget, men kun ved brøddet. Kvarte rundtenom klappet sammen kan derfor være en god idé. Nogle børn vil her også foretrække forskelligt fast pålæg, som kødpålæg, ost eller lignende fremfor æggesalat, makrelsalat eller leverpostej, der kan "smatte ud" mellem madens sider.

Rugbrødsbjælker uden pålæg, der skal gnaves, vil også for nogle børn være et hit. Det samme kan udskåret grønt og frugt. Det er her vigtigt, at det er i mundrette stykker, som han let kan tygge sig igennem. Han kan på samme måde også få et hårdkogt æg eller lignende med, som han kan spise ved siden af brøddet.

Ellers kan du også sagtens give ham f.eks. pastasalat med, som han kan spise med en gaffel. Også hvedekerne-salat, kogte ris med lidt kød, grønt osv. i kan medgives som madpakke. Det kan sagtens være rester fra aftensmaden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Pirogger med forskelligt fyld kan også bruges i madpakken og kan fint gnaves med hænderne. Det samme kan små madpandekager, et pitabrød eller lignende. Det kræver dog, at han har vita wrap eller anden form for madpapir, der kan hjælpe ham med at holde sammen på det - det er svært, når man ikke er ældre:)

Husk at frikadeller, - kød eller fiskedeller, sagtens kan komme hele med i madpakken og gnaves. Mange børn vil gerne gnave på denne måde og lidt remoulade og lidt citron kan f.eks. gives med i en lille bøtte ved siden af. Også kyllingelår, stegte stykker kylling fra aftenen i forvejen kan bruges i madpakken, som gnavemad, og hvor han ikke behøver gaffel.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor